mandag 27. mai 2013


Er det mulig?

20.04.2013 var jeg på Bærum VVS. Jeg hadde med meg brosjyre fra Linn Bad og skulle ha et underskap med to skuffer, benkeplate, sokkel og støtteben. Viste bilde fra brosjyren slik at de kunne se hva jeg skulle ha. Hvit med benkeplate.

Ikke noe problem ifølge ekspeditøren. Leveransen ville komme senest påfølgende fredag og jeg skulle få sms med en gang de hadde fått det i hus. Men det kom ingen sms på fredag, så jeg kontaktet dem og fikk beskjed om at det var under pakking. Ja vel, da fikk jeg si det videre til de som skulle montere det for meg.

Ingen sms på mandag eller tirsdag heller. Begynte å lure om de hadde glemt meg. Men så kom det plutselig en telefon fra Bærum VVS. Hvilken farge var det jeg skulle ha? Farge? Hvit, men den ble jo pakket på fredag, så det var kanskje litt sent å spørre om fargen. Nei, det hadde nok skjedd en misforståelse. Skulle pakkes på kommende fredag.

Et stykke ut i påfølgende uke fikk jeg beskjed om at varene hadde kommet. Jeg kjørte påny opp til Bærum VVS. Her skjønte jeg at noe måtte være feil. Jeg hadde vist frem bilde av underskap med to skuffer i bredde 60 cm og benkeplate som skulle være 123 cm i bredde. Men her var det bare levert 1 skuff bredde 60 cm, mens benkeplata var på 123 cm. Hvordan skulle dette være mulig. Nei, her har jeg gjort en feil, sier ekspeditøren. Jeg skal bestille ny skuff. Dagen etter reiste jeg ut igjen for å minne dem på at jeg måtte ha støtteben også til denne skuffen. Jeg skulle ha det også? Javel, da skulle de bestille det.

Så var det å vente. Det tar jo tid å få ting sendt fra Sogn og Fjordane hvor Linn Bad har sin fabrikk. Så etter 14 dager og en del purring på telefon og oppmøte i butikken, kom torsdagen hvor jeg fikk sms. Skuffen hadde ankommet Bærum VVS og støttebena skulle komme på fredag. Fredag ettermiddag var jeg og hentet skuff og støtteben. Fredag kveld sendte jeg mail til prosjektlederen som hadde lovet å hjelpe meg med montering og sa at nå har omsider alt kommet. Ok, han skulle sende en mann så snart som mulig og han kom tidlig mandag morgen.

Etter å ha pakket ut støtteben og skuffer, måtte han trist informere meg om at det kun var 5 støtteben og 1 håndtak. Vi kunne få det montert med 6 støtteben, men det ville være tryggest med 8 støtteben. Så var det å dra ut til Bærum VVS igjen og fortelle at det manglet støtteben og et håndtak. Og ekspeditøren grep telefonen og ringte Linn bad. Åh, var det sånn at når man skulle bestille støtteben så kom ikke det i en pakke. Man måtte bestille det antallet man skulle ha? Det visste altså ikke Bærum VVS. Vel hjemme måtte jeg deretter sende en beklagelse til prosjektlederen om at det tar nok enda litt tid før leveransen er fullstendig.

Men ingen beklagelse fra Bærum VVS. Er det mulig? Hvor er kompetanse og servicen hos denne leverandøren og er det egentlig ikke likt i mange andre forretninger. Hadde du som leser dette hatt lyst, kunne jeg tatt en tilsvarende historie om Bohus på Ruud. Dyktige og hyggelige selgere, men når kunden ikke får det som er bestilt, forsvinner vennlighet og ydmykhet er et ord man ikke har hørt om.

Er det mulig? Ja, dessverre, vi møter denne serviceinnstillingen for mange steder og de bryr seg ikke om det. Før i tiden var man opptatt av å tilfredsstille kunden, for da kom han/hun tilbake. Ikke nå lenger.